De 10 grootste social media misvattingen (door bedrijven)

Afgelopen week deelde ik ze al op Twitter: de 10 grootste social media misvattingen die vooral door bedrijven gemaakt worden. Op basis van mijn eigen ervaringen en geïnspireerd door het boek ‘Social Media? Social Business!’ (een aanrader overigens), zie ik ze toch echt nog te vaak voorbij komen.

Welke dat dan zijn? Komt ‘ie:

  1. ‘Kunnen we daar niet een stagiaire voor inhuren?’ Ehm nee, niet als je social media professioneel en duurzaam wil inzetten.
  2. ‘Wij laten dat bottom up gebeuren.’ Right and how is that working for ya? Meedoen, steunen en het goede voorbeeld geven managers en directeuren, dat heet een gezamenlijke inspanning.
  3. ‘We doen er wat mee als de klant erom vraagt.’ Yup, dan ben je dus te laat..
  4. ‘Social media is gratis.’ En voor niets gaat de zon op inderdaad!
  5. ‘Kun je voor mij even een actie bedenken die viral gaat?’ Tja, I wish 😉
  6. ‘Wij hebben de tools geïnstalleerd, onze mensen gaan het doen.’ Sinds wanneer werkt dat?
  7. ‘Wij zijn B2B, we kunnen niets met social media.’ Ai, gemiste kansen, gemiste kansen!
  8. ‘Ik kan m’n medewerkers toch niet zomaar hun gang laten gaan?’ Nou, wel dus, met een beetje vertrouwen en begeleiding.
  9. ‘Met social media valt toch geen geld te verdienen.’ Indirect zeker wel wat mij betreft!
  10. ‘Social media is een hype.’ Toegegeven, deze hoor ik niet vaak meer, maar hoef ik niet uit te leggen, toch?

Stel nou dat één of twee of misschien zelfs drie (of meer) van deze misvattingen (stiekem) herkenbaar zijn voor je. Dat je aan jezelf moet toegeven dat er toch nog wel wat flinke overtuigingen de kop op steken als het gaat om ‘dat social media gebeuren’. Dan is het tijd geworden om daar wat aan te doen!

Kop koffie?

Jij vertelt waar je tegenaan loopt, ik geef je mijn visie en help je verder te kijken dan wat er voor je ligt. Mail, bel, tweet, app of reageer hieronder, ik trakteer op koffie 🙂