Jou ken ik nog ergens van

Het mooie van een post die het goed doet, is dat het je nogal wat exposure en interactie oplevert. De korte video van slechts 35 seconden die ik in de week voor kerst op LinkedIn plaatste en waarin ik eigenlijk alleen maar even mezelf voorstel, heeft op moment van schrijven zo’n 17.000 views, 154 likes en 17 commentaren. Ik kreeg er ruim 50 connectieverzoeken door en inmiddels zijn daar bijna 10 leads uit voort gekomen. Dat is een tof resultaat!

En nou schrijf ik dit artikel niet om mezelf op de borst te slaan, maar wel om je te laten zien wat het doet en oplevert als je online wat meer van jezelf laat zien.

Want ja, dat is wat iedere businesscoach en marketingexpert je vertelt, toch?

Ik deed het en beschouw het als een (goed gelukt) experiment. Wat me echter wel direct opviel is dat er van al die connectieverzoeken, slechts 8 (!) mensen waren die daar een persoonlijk bericht aan toe voegden. Whaaat!

Ja, je leest het goed, dat is 4% van de mensen die even de moeite heeft genomen om daar tijd en aandacht aan te besteden. En nou ben ik daar als LinkedIn trainer wellicht extra gevoelig voor 😉 maar come on, mensen, dit is waar het uiteindelijk om draait:

Persoonlijk contact in dit digitale landschap!

Mijn tactiek? Ik heb de resterende 42 connectieverzoeken zelf persoonlijk benaderd, met een bericht in de trant van: ‘Dank voor je uitnodiging om te connecten. Heb je daar een specifieke reden voor en/of kan ik je ergens mee helpen?’. En als diegene daar vervolgens op reageerde, gaf ik als tip nog mee om voortaan een persoonlijk bericht toe te voegen aan de te versturen uitnodigingen. Want you know, zo leren we elkaar ook een beetje beter kennen, ipv dat we alleen onze aantallen connecties aan het plussen zijn.

En ja dat was veel werk en kostte aardig wat tijd, maar hé, in het kader van experimenteren..

Het leverde de volgende reacties op:

  • Sorry, doe ik normaal gesproken altijd, maar ik klikte nu te snel
  • Dank voor de tip!
  • Geen specifieke reden, vond je video tof 🙂
  • Vervolgens wel uitleg over de reden van uitnodiging..

Het kan dus wel, maar men moet er grotendeels even aan herinnerd worden. Terwijl het zo simpel kan zijn!

Dus op deze plek nog een keer hoe je dat dan aanpakt en dan houd ik er echt over op: inmiddels weet je van me dat ik persoonlijk contact op prijs stel en daar ook hardnekkig in vol houd 😉

Als je op iemands profiel kijkt (waarmee je nog niet gelinkt bent), dan zie je dit staan:

Ilse Weijland - LinkedIn trainer - Jou ken ik nog ergens van

Als je vervolgens op de blauwe button klikt, geeft LinkedIn je de mogelijkheid om een persoonlijk bericht toe te voegen:

Ilse Weijland -  LinkedIn trainer - Jou ken ik nog ergens van - 2

En als je daar op klikt, verschijnt er ruimte voor je toelichting:

Ilse Weijland - LinkedIn trainer - Ik ken jou nog ergens van

Vertel die ander waarom je wil linken, what’s in it for him/her? Wat spreekt je aan in het profiel, de post of zijn/haar ervaring? Heb je wellicht al een vraag, stel ‘m dan! Make it count, dat hoeft echt niet ingewikkeld te zijn.

Met onze online netwerken die alleen maar groeien met content en contacten, is het zo gemakkelijk om overweldigd te raken. Terwijl de wereld er wat mij betreft echt een beetje mooier op wordt met een persoonlijke touch.

Doe je mee?

Ik ontmoet je graag in 2018, online èn offline. Op een social jaar!