Snapt jouw (potentiële) klant waar je het over hebt?

Communicatie middels social media is korter, sneller, zichtbaarder en bereikbaarder. Laat dit even op je inwerken..

Korte lijnen en snel contact wil zeggen dat je directer dan ooit communiceert met je klant, werk- en/of opdrachtgever. Zichtbaarheid en makkelijk bereikbaar zijn hebben wat mij betreft vooral te maken met transparantie: wees duidelijk en be nice. Je communicatie is namelijk niet alleen met die ene persoon, maar in potentie met je hele doelgroep, wees je daarvan steeds weer opnieuw bewust.

Dat betekent dus vooral dat er een beroep wordt gedaan op je vermogen om to the point te zijn: geen wollig, vaag en algemeen taalgebruik, maar helder en persoonlijk, waarbij je het perspectief van de ander niet uit het oog verliest.

Makkelijker gezegd dan gedaan, I know, maar eenmaal in de vingers wordt de boel er een stuk leuker op. Juist omdat je jezelf ertoe dwingt om te focussen en het te hebben over waar het nou echt om draait i.p.v. alle ruis er omheen.

Dus? Afstemmen is het devies; op je klant, je doelgroep, je beoogde werk- of opdrachtgever, het vraagstuk en het probleem. Vraag door en maak duidelijk wat jouw inbreng hen oplevert.

Je sweetspot zit ‘m in de overlap tussen jouw expertise en de pijnpunten van je doelgroep. Wees je hiervan bewust, leer ze uit je hoofd en ga ermee op pad!