Snapt jouw doelgroep waar je het over hebt?

Communicatie middels social media is korter, sneller, zichtbaarder en bereikbaarder. Laat dit even op je inwerken..

Korte lijnen en snel contact wil zeggen dat je directer dan ooit communiceert met je klant, werk- en/of opdrachtgever. Zichtbaar zijn en bereikbaarheid heeft wat mij betreft vooral te maken met transparantie: wees duidelijk en altijd (klant)vriendelijk. Je communicatie is namelijk niet alleen met die ene persoon, maar in potentie met je hele doelgroep, wees je daarvan steeds weer opnieuw bewust!

Dat betekent dus vooral dat er een beroep wordt gedaan op je vermogen om to the point te zijn: geen wollig, vaag en algemeen taalgebruik, maar helder en persoonlijk, waarbij je het perspectief van de ander nooit uit het oog verliest.

Makkelijker gezegd dan gedaan, tell me about it, maar zeker niet onmogelijk en eenmaal in de vingers is het ook eigenlijk veel leuker, dat beloof ik je. Juist omdat je jezelf ertoe dwingt om te focussen en het te hebben over waar het nou echt om draait i.p.v. er omheen te ‘lullen’ ergens in het luchtledige 😉

Dus? Afstemmen, afstemmen, afstemmen is hier het devies! Op je klant, je doelgroep, je beoogde werk- of opdrachtgever, het vraagstuk of het probleem; maak duidelijk wat er met jouw expertise gewonnen wordt. Want er zijn nog tig anderen die met vergelijkbare content strooien en je wil natuurlijk dat ze bij jou blijven ‘plakken’.

De sweetspot zit ‘m in de overlap tussen jouw expertisegebied en de pijnpunten van je doelgroep. Wees je hiervan bewust, leer ze uit je hoofd en ga ermee op pad!