Totaalplaatjes

Ken je dat? Dat je een geweldig leuke winkel binnenloopt, maar je niet of nauwelijks wordt geholpen door het personeel? Of dat je in een mooi sfeervol restaurant zit, maar de bediening met van alles bezig is behalve met jou en je gezelschap?

Hoogst irritant en voor mij persoonlijk toch redelijk vaak reden om af te haken. Al is de verkoopwaar of het eten op je bord nog zo mooi en heerlijk, die missende persoonlijke touch doet af aan je ervaring.
Dat je als sollicitant of ondernemer dan ook moet denken aan dat totaalplaatje, wordt nogal eens vergeten. Niet alleen je CV, je LinkedIn-profiel en je website moeten piekfijn in orde zijn (lees, je eerste indruk!), ook jouw persoonlijke benadering telt en is misschien nog wel van grotere waarde.
In deze tijd van vaak vluchtig contact en veel concurrentie, zul je zichtbaar moeten zijn en positief opvallen. En ja, dat hoor je vaker en zijn inmiddels wellicht dooddoeners, maar ga eens na.. Hoe pak jij dat eigenlijk aan? Hoe maak jij het persoonlijk, zodat er niet alleen voor die ander een prettig contact ontstaat, maar het ook nog eens leuker wordt voor jezelf?
Laatst kreeg ik via mijn netwerk een coachaanvraag binnen, waarvan ik vrij snel wist dat ik deze persoon onvoldoende verder zou kunnen helpen gezien de mismatch tussen de coachvraag en mijn expertise. Jammer uiteraard, maar dat gebeurd wel eens. Ik heb daarop contact gelegd met een oud-collega die wel thuis is in het gevraagde onderwerp en de opdrachtgever met haar in contact gebracht. Ook nog even m’n netwerkcontact op de hoogte gesteld van het verloop en haar bedankt voor het doorzetten van de aanvraag.
Iedereen blij, waaronder ikzelf. Geen directe opdracht voor nu, maar dat komt wel weer een keer terug. Of niet, het gaat wat mij betreft om de verbinding binnen het totaalplaatje.