Zeg ondernemer, werk aan de winkel!

Vorige week was ik op het Week van de Ondernemer event in Rotterdam, samen met zo’n 800 andere grote en kleine ondernemers. Een bomvolle dag met over het algemeen interessante keynotes en workshops, allemaal gestoeld op groeien naar meer, groter en succesvoller ondernemen.

En waar ik al eerder over postte: de ‘smart bracelet’! Een idee waar ik voorafgaand aan het event heel enthousiast van werd, maar wat in de praktijk niet helemaal lekker uit de verf kwam helaas. Om meerdere redenen eigenlijk, waarvan de techniek er zeker een was.

Nog even in de herhaling; met deze ‘smart bracelet’, die iedere deelnemer bij binnenkomst kreeg uitgereikt, was je in staat om te contacten via Bluetooth door elkaar de hand te schudden. Via de gekoppelde app (en de link met LinkedIn) wisselde je daarmee direct gegevens uit.

Slim en handig wat mij betreft, want mijn visitekaartjes liggen eigenlijk al een hele tijd thuis in de kast stof te vangen als ik eerlijk ben..

Ik denk er gewoon niet meer aan om ze mee te nemen, daar gebruik ik LinkedIn juist voor.

Wat me gister dus vooral opviel, was dat veel ondernemers helemaal niet zo behendig waren met deze gadget, laat staan de moeite hadden genomen om de bijbehorende app te installeren en even hun best te doen om de koppeling met hun LinkedIn profielen te maken.

Kan enerzijds aan het publiek hebben gelegen: ik zag aardig wat ‘oudere’ mannen in pak, van het ons-kent-ons type, die smakelijk konden lachen om de ietwat grove grappen die hier en daar werden gemaakt in de openingsshow door, jawel, mannen..

Maar degene die er wel mee om wisten te gaan, en die ik zelf heb gesproken uiteraard, konden nog wel wat aandacht aan hun LinkedIn profiel besteden. En natuurlijk, daar let ik op, want dat is mijn core-business, maarrr..

Kom op, ondernemer!

Naast al het andere wat je al op je bord hebt (en dat is veel, ik weet het want ik spreek uit ervaring) is je online presentatie er echt eentje die je niet kunt laten liggen! Door jezelf als ‘ondernemer’ te presenteren op LinkedIn ben je er nog lang niet en dat doen zo’n 37.000 ‘collega’s’ van je ook al op dit platform. Daarbij, dat woord op zichzelf staand zegt bar weinig.

Laten we voorop stellen dat je echt niet de enige bent: onderzoek door de Kamer van Koophandel, in samenwerking met de Universiteit van Utrecht, van afgelopen juni laat zien dat maar liefst 89%(!) van de ondernemers relatief weinig doet met social media.

En tja, dan begint het bij mij aardig te kriebelen..

Want absoluut, tijd is factor nummer 1 waarom het maar niet wil lukken met die online aanwezigheid.

Waarom het niet van de grond komt, waarom het blijft bij zenden ipv de interactie aan te gaan met je doelgroep en waarom er dus ook eigenlijk weinig resultaat wordt geboekt.

Maar onbekend maakt ook onbemind en als je eenmaal weet waar je het zoeken moet, dan weet je ook veel beter hoe je het in kan zetten en wat je daar dan precies voor moet doen qua tijd, budget en evt. taakverdeling.

Dus laten we daar eerst eens naar kijken. Keertje koffie drinken? Ik denk graag met je mee 🙂