Waarom je niet zonder Employee Advocacy kunt in de huidige arbeidsmarkt.

Je medewerker als ambassadeur van je organisatie, in tijden van een arbeidsmarkt die aan alle kanten piept en kraakt. Het kán niet alleen, het is een múst als je het mij vraagt.

Want je bent niet de enige die op zoek is naar meer mankracht, extra expertise en specifieke wensen en vereisten heeft op het gebied van kennis en ervaring. Maar je bent (nog) wel een van de weinigen met een vooruitziende blik als je nú inzet op Employee Advocacy, omdat je ook wel inziet dat je door alleen je vacatures te posten de wedstrijd niet gaat winnen op de lange termijn.

Het is eigenlijk best gek dat de mensen die het werk doen, niet aan bod komen in de marketing van hun organisaties. Toch?

Tuurlijk, er worden medewerkersportretten geschreven of zelfs op video gezet, die vervolgens hun weg vinden naar de werken bij site en daar keurig staan te shinen. Mooi en absoluut een goed begin, maar er is nog zoveel meer mogelijk.

Toegegeven, het is ook best een beetje spannend om je mensen ongescript online aan het woord te laten en ze de ruimte te bieden om daar hun eigen draai aan te geven.

Maar het wèrkt dus wel, juist door die authenticiteit en autonomie.

Wissel van perspectief

Een sollicitant kijkt allang niet meer alleen naar de vacature die je zo zorgvuldig mogelijk hebt uitgedacht en omschreven. Hij/zij gaat juist ook op zoek naar alle informatie daar omheen: welke mensen werken er al, hoe presenteren zij zich, wat delen ze online over hun werk en wat kan ik daaruit destilleren over de cultuur, onderlinge verhoudingen en werkzaamheden?

Dat lijken in eerste instantie wellicht randzaken, maar zijn in de praktijk vaak doorslaggevend in de beslissing om wel/niet te reageren op de openstaande job.

Een sterk Employee Advocacy programma vraagt om een goed fundament, waar je van meet af aan je medewerkers bij betrekt.

Dat betekent letterlijk met elkaar aan tafel om het te hebben over welke wervingsuitdagingen er liggen bijvoorbeeld en welke rol de huidige medewerkers daarin kunnen en willen spelen.

Het zal je verbazen wat daar voor mooie, creatieve en waardevolle bijdragen uit voort komen. Simpelweg door je mensen een open vraag te stellen: hoe zouden jullie ons kunnen helpen om onze vacatures te vervullen?

Effectiviteit in cijfers en feiten

En mocht je nog twijfelen of dit the way to go is, een paar cijfers en feiten uit onderzoek om je verder op weg te helpen:

  • Het gecombineerde netwerk van je medewerkers is gemiddeld 10 keer groter dan dat van je organisatie. Dus als je betrokken en enthousiaste medewerkers iets online posten over hun werk, bereikt dat een veel grotere groep mensen dan jij met je vacaturepost vanaf de bedrijfspagina voor elkaar kunt boksen.
  • En wanneer je medewerkers content delen, hebben zij zelfs een 200% hogere click-through rate (CTR). In simpele termen: de link naar de vacature wordt 200% vaker aangeklikt dan wanneer deze wordt gedeeld in een post vanuit de organisatie.
  • Daarnaast zorgen betrokken medewerkers voor 8 x meer bezoeken aan de LinkedIn bedrijfspagina, 4 x meer volgers van diezelfde pagina, 7 keer meer weergaven van de vacatures en 4 x meer sollicitaties daarop. (Bron: LinkedIn)
  • Deze teameffort levert je verderop in het wervingsproces ook nog eens voordelen op, zoals een gemiddelde inkorting van de time-to-hire met 5 dagen, een verhoogd behoud van die nieuwe medewerkers en een verlaging van ongewenst verloop.
  • En volgens gerenommeerd onderzoeksbureau Gartner zal in 2030 90% van de (B2B ) organisaties Employee Advocacy als vast onderdeel zien van hun marketing strategie.

Nieuwe medewerkers aantrekken doe je allang niet meer door het posten van je vacatures of het plaatsen van een flitsende video.

Benut vooral het potentieel van je huidige medewerkers en werk gezamenlijk aan een duurzame strategie.

It’s up to you!