Jouw LinkedIn need to knows

,

Het is één ding om ergens wel te weten dat LinkedIn handig is voor je business. Het blijkt in de praktijk een totaal ander ding om je er dan ook actief mee bezig te houden.

Nog eens kritisch naar je profiel te kijken, te delen hoe je werk eruit ziet en waar je je mee bezig houdt en dan het liefst op een consistente, gestructureerde wijze. Voel je al wat kriebels ontstaan? 😉

Want er zijn maar al te vaak andere zaken te doen, belangrijkere soms ook, dan weer eens van je ‘te moeten laten horen’ op LinkedIn. Maar tegelijkertijd weet je best dat die ene post per maand, of die tweak aan je profiel er niet voor zorgt dat je blijvend zichtbaar bent binnen je netwerk.

Voor deze 2-delige blogserie interviewde ik 20 (ondernemende) professionals uit diverse vakgebieden over hun LinkedIn ervaringen. Hoe kijken zij aan tegen hun eigen online profilering, welke obstakels ervaren ze en wat helpt hen om op het LinkedIn pad te blijven?

Enorm waardevol om zo’n brede blik te mogen krijgen, waarvoor nogmaals dank allemaal! 😊 Ik neem je dan ook graag mee in hun antwoorden en de key take aways die ik eruit destilleerde.

LinkedIn en je personal brand

Dat LinkedIn een niet meer weg te denken rol speelt in ons zakelijke leven moge duidelijk zijn. ‘Belangrijk’ en ‘cruciaal’ werd het platform genoemd en ook een ‘online kaartenbak’, het ‘grootste acquisitiekanaal’ en ‘de netwerktool bij uitstek’. En dat zegt meteen iets over hoe we LinkedIn gebruiken.

Uiteraard is dat afhankelijk van je doel en zal het als zelfstandige anders zijn dan wanneer je in loondienst bent, maar dát je aanwezigheid hier bijdraagt (of af doet) aan je personal brand heeft de gemiddelde LinkedIn gebruiker heel goed door.

Want dat personal brand heb je nou eenmaal, of je het leuk vindt of niet, niet aan te ontkomen. Iedere like die je hier geeft, elke post die je plaatst, de profielupdates die je doet en alle uitnodigingen die je verstuurt zijn er onderdeel van.

Ons brein werkt associatief.

En dus verhoogt het laten horen van een consistent geluid in al je uitingen, niet alleen je betrouwbaarheid, maar zorgt het er ook voor dat mensen jou specifiek weten te vinden op datgene waar je het al die tijd over hebt gehad.

Happy met je profiel?

De crux is: als je dat weet, maak je er dan ook werk van? Kijkende naar hun profielen, lag de gemiddelde tevredenheid van de mensen die ik interviewde op een 7. Niet slecht, maar met wat ruimte voor verbetering.

Het grootste obstakel hierin blijkt die alsmaar aanwezige bescheidenheid: we vinden het vaak knap lastig om onszelf te profileren. Want wat laat je dan precies van jezelf zien, hoe persoonlijk moet het worden en wil je dat eigenlijk wel, sla je jezelf niet te veel op de borst als je zwart op wit zet waar je goed in bent? En daarbij, profileren vereist keuzes maken. Waar ben jij nou echt van, waar wil je jezelf op vastpinnen en waar leg je je focus?

Geen gemakkelijke vragen om zo even te beantwoorden, maar wel de basis van je online presentatie hier op LinkedIn. Want ga maar na, waar haak jij op aan als je je tijdlijn door scrolt of profielen bekijkt?

Precies: heldere, concrete en aansprekende informatie, zowel op persoonlijke noot als op inhoud. Dat kun je dus ook heel goed zelf toepassen, hetzij met wat hulp en een frisse, scherpe blik van een buitenstaander.

Wij mensen, zien, lezen en horen nog steeds het liefst andere mensen.

We smullen van persoonlijke verhalen en ervaringen, waarderen het als we precies snappen wat ons wordt voorgeschoteld en voelen ons aangesproken door herkenbare taal en beelden. Dat hoeft geen hogere wiskunde te zijn, maar wel behapbare content.

Proef op de som

Kijk om te beginnen nog eens kritisch naar je profiel. Jij snapt precies wat er staat (hoop ik 😉), maar geldt dat ook voor diegene aan de andere kant van het scherm? Is profiel überhaupt up to date en weet de lezer waarvoor hij/zij bij jou terecht kan? Bevraag het je netwerk eens als test, dat levert je namelijk gegarandeerd waardevolle feedback op!

Het doel van je LinkedIn profiel? Duidelijk maken wat je doet en wat je daarmee voor de ander kunt betekenen. Van je headline tot je werkervaring en van je Cover Story tot je aanbevelingen, make it count.

Laat er vooral bovenstaande checks op los en maak werk van je personal brand. En heb je vragen of wil je even sparren, laat het me gerust weten, ik help je graag verder.